Az autógumi mintázat titkai
Az autógumi gyártók legkorszerűbb abroncsai aszimmetrikus mintával rendelkeznek, igaz ezek először a sportos, nagy teljesítményű autógumik között terjedt el. Napjainkban már az alsó és közép kategóriás autókra is szerelhető ilyen autógumi.
Az autógumik mintázatuk alapján három nagy csoportba osztható:
kötetlen forgásirányú
forgásirányos
aszimmetrikus
A nem aszimmetrikus, kötetlen forgásirányú autógumi napjainkban csak a kis- és alsó középkategóriás autók abroncsai között fordulnak elő. Sportos vezetéshez, nagyobb teljesítményű autókhoz az ilyen mintázatú autógumi nem ajánlott.
Az autógumi fejlődésének következő lépcsőjének eredménye a forgásirányos autógumi. Ezek a gumiabroncsok használat során jellemzően egy irányba fognak gördülni, így a fejlesztéskor erre az irányra specializálták azokat. A V alakú mintázatukról nem csak könnyen felismerhetőek, hanem pontosan a V alakú mintázat biztosítja, hogy könnyebben kivezetik maguk alól a vizet is.
Ezért szinte minden téli gumi már ilyen mintázattal rendelkezik, így biztosítva a jobb teljesítményt a latyakos utakon is. A régebbi forgásirányos mintázatoknál, a használat során azonos negatív hibát észleltek, a kopás mértékével arányos mértékben egyre nagyobb volt a gördülési zaj, a fűrészfogas kopásnak köszönhetően. A napjainkban használt gumiabroncsoknál már jelentősen csökkent ez a probléma. Az autógumi bal és jobb oldali mintaelemeinek egymáshoz viszonyított eltolásával, illetve váltakozó méretével jelentősen sikerült csökkenteni ezt a hibát.
Ezzel együtt a forgásiránynak megfelelő felszerelésre nagyon oda kell figyelni, mert a rossz írányú szerelés következményeként életveszélyesé válhatnak. Az autógumi gyártók legkorszerűbb abroncsai aszimmetrikus mintával rendelkeznek, igaz ezek először a sportos, nagy teljesítményű autógumik között terjedt el. Napjainkban már az alsó és közép kategóriás autókra is szerelhető ilyen autógumi.
Az aszimmetrikus autógumi felszerelésekor először is a mintázat külső - belső oldalára kell odafigyelni, természetesen figyelembe véve a forgásirányt is. Mitől jobb az aszimmetrikus autógumi? A mintázaton hosszanti irányba végigfutó mintacsíkok a tökéletesebb egyenesfutást, míg a külső vállrészen lévő nagyobb méretű mintaelemek a jobb kanyarstabilitást segítik.
Leginkább a téli autógumi lamellázottságánál szembetűnő, hogy ezek 3-4 féle típusúak is lehetnek. Az ilyen autógumi lamellázottság a gyártók legnagyobb megfelelési megoldása a különböző útviszonyokra. Az aszimmetrikus típusú autógumiknál a hosszanti irányban végigfutó 3-4, szélesebbeknél akár több mintaárok biztosítja a vízelvezetést.
Alig találkozni aszimmetrikus, forgásirányos autógumi termékkel, mivel ezeknél értelemszerűen létezik jobbos és balos mintázat. Mindhárom mintázatra igaz, hogy ha egyszer egy forgásirányba felszerelték, utána nem ajánlott az autógumit megfordítani, mert a szövetszerkezete beáll egy adott irányba.
|