A következő félkész termékekből áll:
-
A belső réteg nem más, mint légzáró, szintetikus gumiborítás. Ez a réteg a modern abroncs belső felületét fedi és ugyanazt a szerepet tölti be, mint a régi abroncsok esetében a tömlő.
-
A karkasz. Ez a réteg vékony, párhuzamosan futó, gumiba ágyazott textil szálakból készül. Ezek a szálak adják az abroncs vázát és képesek a nyomásnak ellenállni. Minden egyes személyabroncsban körülbelül 1400 ilyen szál található, melyek egyenként 15 kg súlyú terhet bírnak el.
-
A perem. Szerepe, hogy a gyorsító-, illetve a lassító-nyomatékot közvetítse a tárcsától a futófelületig.
-
A perem karika segít az abroncsot a tárcsán tartani. Akár 1800 kg súlyt is elbír károsodás nélkül.
-
A rugalmas oldalfalgumi segít megvédeni a karkaszt az ütések roncsoló hatásától, pl. járdaszegély, kátyú stb. A peremkarikát borító gumi sokkal keményebb, természetesen.
-
Merevítő övek. Ezek gumirétegbe ágyazott acélszálakkal vannak megerősítve. Ez a kettő (esetenként több) öv szorosan illeszkedik egymáshoz és körülbelül 60 fokos szöget zár be. A fémszálak így háromszög alakban ölelik át a karkaszt. Ezáltal válik a felső zóna merevvé. Az övek körbefutnak az abroncs felső zónájában és rendkívül összetett feladatot látnak el: megfelelően merevnek kell lenniük ahhoz, hogy ellen tudjanak állni a centrifugális erőnek és meg tudják tartani az abroncs méreteit bármely körülmény közepette is. Keresztirányban is megfelelő merevséggel kell rendelkezniük, hogy ellen tudjanak állni a kanyarban ébredő erőknek. Ugyanakkor függőleges irányban rugalmasnak kell lenniük, hogy az útfelület egyenetlenségeiből származó rezgéseket elnyeljék. Ehhez az öveket gumiba kell ágyazni.
-
A futó a merevítő övek fölött található. Ez az abroncs mintázott része, ami a talajjal érintkezik A futó a tapadási felületben jelentős erőhatásoknak van kitéve. A futógumi-keveréknek minden körülmények között tapadnia kell az úttesthez, ellen kell állnia a kopásnak és a lehető legkevésbé szabad csak felmelegednie.
-
Már csak a futófelület kialakítása és a vulkanizálás van hátra, melynek során az előbb említett félkész termékekből elkészül az, amit mi gumiabroncsként ismerünk.
4 téli gumit használjon egyszerre
Gyakran hajlamosak vagyunk csak a meghajtott kerekekre szerelni téli abroncsokat, hogy a húzóerőt növeljük. De ez nem elegendő az optimális teljesítmény és biztonság eléréséhez:
- ha csak az első kerekekre szerelünk téli abroncsokat, a hátsók tapadása jelentősen kisebb lesz, ami fékezés esetén az autó feletti uralom elvesztéséhez vezet!
- ha a téli abroncsokat a hátsó tengelyre szereljük, előfordulhat, hogy kanyarodás helyett egyenesen fogunk továbbhaladni, ami szintén balesetveszélyes!
Hogyan növelhetem meg abroncsaim élettartamát?
- Kéthetente, de legalább havonta ellenőrizze abroncsai légnyomását
főleg nagy sebességű, hosszú utazások előtt.
A helyes nyomás döntően kihat a biztonságra és abroncsai élettartamára.
A nyomásellenőrzést "hideg" abroncsokon kell elvégezni (külső hőmérséklet). Ne feledkezzen meg a pótkerékről sem és vegye figyelembe a gyártók ajánlásait!
- Abroncscsere esetén mindig cseréljen szelepet is!
A szelep felelős a légzárásért, szerepet játszik az abroncsok élettartamában, mert a centrifugális erők hatására elöregszik.
- A helyes kiegyensúlyozás elengedhetetlen.
Segítségével elkerülhető az abroncs gyors, szabálytalan kopása, valamint a kerékfelfüggesztés és a kormáynmű idő előtti elhasználódása.
- Ellenőrizze a kerékbeállítást
csakúgy, mint a összetartást és a dőlést. Így kiküszöbölheti abroncsai szabálytalan, gyors kopását.
A helytelen geometria szabálytalan kopást okoz.
|